Filia w Pińczowie

"Jak nie czytam, jak czytam" w Pedagogicznej Bibliotece

TNS Polska przeprowadziła badanie wśród Polaków, według którego 63% nie czyta książek. W minionym roku zaledwie 37% mieszkańców naszego kraju przeczytało jedną książkę.  Statystyki są zatrważające. Czytelnictwo w Polsce spada. Wiele środowisk kulturalnych, edukacyjnych chce zatrzymać ten niekorzystny trend poprzez organizację różnego rodzaju akcji np. Narodowe Czytanie
z Prezydentem RP lub Cała Polska czyta dzieciom, Świętokrzyskie czyta Sienkiewicza.

Podobną  promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży zainicjowało czasopismo Biblioteka w Szkole pod hasłem "Jak nie czytam jak czytam" - akcję masowego czytania  10 czerwca 2016 roku
o godz. 10:00. W tym dniu  uczniowie z całej Polski zebrali się w swoich szkołach i wspólnie czytali - każdy swoją ulubioną książkę bez odgórnego narzucania  lektury lub tematyki.  

Chociaż akcja skierowana była głównie do uczniów, to organizatorzy nie ograniczali również możliwości przystąpienia do akcji innych podmiotów: bibliotek wszelkich typów, przedszkoli, domów kultury
i innych instytucji. Dlatego w akcji mógł wziąć udział każdy, kto chciał w tym dniu poczytać  sobie swoją ulubioną książkę w miłej atmosferze, wśród innych miłośników czytania.   

Dodatkowo uczestnicy akcji mogli przygotować inne atrakcje lub działania promujące książkę i czytanie. Mógł to być marsz z książkami, konkurs plastyczny, lekcja czytelnicza, czytelniczy flash mob - np. uczniowie pojawiają się pojedynczo w  ruchliwym punkcie miasta (galeria handlowa, rynek, dworzec itp.) i  udając, że się nie znają, każdy z nich wyjmuje książkę i czyta.
 10 czerwca  Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką w Kielcach Filię w Pińczowie odwiedziły dzieci ze środowiskowej świetlicy "Sówka" działającej przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, którą prowadzi p. Małgorzata Lotko. Dawid, Kamil, Ola, Oskar i pani Małgosia, wszyscy przynieśli swoje ulubione książki. Jak się okazało były to książki o tematyce przyrodniczej. Po przywitaniu  gości kierowniczka Pedagogicznej Biblioteki,  Maria Burek  opowiedziała o akcjach czytania  w całej Polsce, o potrzebie czytania, a następnie zaprosiła  zebranych do samodzielnego przeczytania fragmentu
z przyniesionych książek. Dzieci  miały okazję porozmawiania dlaczego akurat taką książeczkę wybrały i dlaczego według nich należy czytać książki, jak  można zachęcić innych do czytania,
a ponieważ przeczytane fragmenty opowiadały o zwierzętach, to pojawił się kolejny temat rozmowy, o zwierzętach. Jak wyglądają? Jakie wydają dźwięki? Gdzie żyją? W dalszej części  spotkania dzieci ułożyły piramidę ze swoich książeczek i bibliotecznych książek naukowych dla  dorosłych  w celu porównania ich objętości i stwierdziły, że ich książki są cieńsze i łatwiej je przeczytać. Wszyscy wspólnie doszli do wniosku, że im człowiek starszy tym musi czytać więcej bo  w życiu wiedza jest przydatna. Dlatego warto czytać od najmłodszych lat, by wyrobić w sobie nawyk
i umiejętność czytania, by później móc łatwiej przyswajać wiedzę.

Na koniec spotkania dzieci obejrzały prezentację na temat książki, obrazy, gdzie można czytać książkę, z kim można czytać i w jaki sposób, i podzieliły się swoimi przemyśleniami na temat gdzie czytają swoje książki i w jakim miejscu czyta im się najprzyjemniej? Jedne mówiły, że w domu, przy biurku, a inne, że w ogrodzie, w parku na ławce.  
Również w  promocji  czytania fragmentu z  ulubionej książki  uczestniczyli uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Pińczowie. Grupa uczniów  wraz z wychowawczynią panią Aleksandrą Biskup  odwiedziła Pedagogiczną Bibliotekę w środę 22 czerwca. W tym  dniu  uczniowie Ośrodka  przynieśli swoje ulubione książki. W dużej mierze były to wierszyki niezwykle popularnego poety Juliana Tuwima. Każde dziecko przeczytało jeden wierszyk, który wspólnie omówiono, a później dzieci ułożyły podobnie jak dzieci ze świetlicy piramidę z książek i porównały ją
z objętością książek dla dorosłych. Celem było zwrócenie uwagi, że dorośli muszą czytać więcej i dlatego aby sobie łatwiej poradzić z większą ilością wiedzy należy czytać od najmłodszych lat.

Na koniec uczniowie ze swoich książeczek próbowali zbudować domek. Okazało się, że z grubszych książek łatwiej jest zbudować domek, i że jest on stabilny, tak jak  dzieje się w  naszym życiu, jeśli posiadamy rozległą wiedzę, nasze życie jest stabilne, zorganizowane, ciekawe, bogatsze, piękniejsze i zdrowsze.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom akcji "Jak nie czytam jak czytam" - Pracownicy Pedagogicznej Biblioteki.