Lekcja biblioteczna o wojnie obronnej 1939 r.

Lekcja biblioteczna o wojnie obronnej 1939 r.

W środę 14 września w pińczowskiej filii PBW w Kielcach odbyła się kolejna lekcja biblioteczna na temat wojny obronnej Polski w 1939 r. Tym razem placówkę odwiedzili uczniowie klasy VIII  ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Pińczowie – pod opieką wychowawczyni, Katarzyny Basąg. Prowadzący lekcję Marcin Salamon przedstawił okoliczności wybuchu konfliktu – od dojścia Hitlera do władzy w Niemczech, poprzez rozbudowę przemysłu zbrojeniowego, łamanie ograniczeń wersalskich, aneksję Austrii i Czechosłowacji, żądania terytorialne wobec Polski aż do najazdu w dniu 1 września 1939 r. Omówił przebieg działań obronnych i poszczególne bitwy. Zwrócił także uwagę na udział ludności cywilnej w walkach m.in. w Gdańsku, Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie. Nawiązał przy tym do dzieł polskiej kinematografii tj. filmów Wolne miasto (1958 r.), Sąsiedzi (1969 r.) i Ptaki ptakom (1976 r.). Natomiast mówiąc o terrorystycznych metodach prowadzenia działań przez Wehrmacht i Luftwaffe ukazał analogię do obecnych wydarzeń w Ukrainie. Przy okazji podzielił się historią swojego dziadka, który był uczestnikiem wojny obronnej 1939 r. a zarazem świadkiem niemieckiego mordu na swoim koledze, który dobrowolnie oddał się do niewoli.
Marcin Salamon omówił również międzynarodowe tło konfliktu, czyli podpisanie paktu Ribbentrop – Mołotow, nie wywiązanie się Wielkiej Brytanii i Francji ze zobowiązań sojuszniczych oraz sowiecki najazd na Polskę w dniu 17 września 1939 r. Zwrócił uwagę na kontynuację wysiłku zbrojnego Polski po tragedii wrześniowej, czyli utworzenie rządu gen. Władysława Sikorskiego we Francji oraz odtworzenie Armii Polskiej i jej dalsze walki na Zachodzie. W swej opowieści nie pominął także majora Henryka Dobrzańskiego czyli “Hubala”. Następnie przedstawił elementy okolicznościowej wystawy. Zwrócił uwagę na wyeksponowane książki, czasopisma, reprinty gazet i plakatów z 1939 r. – zarówno polskich jak i niemieckich oraz kalendarium wojny i bilans strat ludnościowych poniesionych przez poszczególne państwa.
Środowa lekcja okazała się dla ósmoklasistów cennym wstępem do lekcji historii. Pierwszym bowiem zagadnieniem realizowanym w ostatniej klasie szkoły podstawowej jest tematyka dotycząca najazdu na Polskę w 1939 r.

Marcin Salamon