Mistrzowie kina – Ingmar Bergman

Mistrzowie kina – Ingmar Bergman

W zbiorach multimedialnych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach znajduje się bogaty zestaw filmów czołowych twórców polskiego i światowego kina. W pierwszym odcinku cyklu, prezentującego sylwetki najwybitniejszych reżyserów, przedstawiamy postać Ingmara Bergmana, szwedzkiego filmowca, uznawanego za jednego z najważniejszych artystów w historii kina.
Bergman urodził się 14 lipca 1918 roku w szwedzkiej Uppsali, w rodzinie protestanckiego, konserwatywnego pastora Erika Bergmana i jego żony Karin. Była to rodzina o bogatych tradycjach intelektualnych. Bergman studiował literaturę i historię sztuki na uniwersytecie w Sztokholmie. Karierę artystyczną rozpoczął jako reżyser teatralny. W latach 1944-1946 był dyrektorem Teatru w Helsingborgu, 1946-1949 Teatru w Göteborgu, 1952-1958 Teatru w Malmö, 1963-1966 Królewskiego Teatru Dramatycznego w Sztokholmie. Działalność teatralną prowadził przez całe życia, równolegle do kariery filmowej. W filmie zadebiutował w latach 40., najpierw jako scenarzysta, potem jako reżyser. Przełomem w karierze filmowej Bergmana był film Siódma pieczęć. Obraz otrzymał Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu w Cannes w 1957 roku. Lata 60. przyniosły rozkwit i apogeum autorskiego stylu Bergmana. Powstały wówczas takie dzieła jak Tam, gdzie rosną poziomki, Milczenie, Persona stanowiące dziś klasykę kina światowego. Bohaterkami jego filmów są w tym czasie najczęściej kobiety. Bergman od 1966 roku osiedlił się na wyspie Fårö, która stała się jego domem, azylem, miejscem pracy. W 1982 roku Bergman zrealizował swój ostatni, wielki film – symboliczne pożegnanie z kinem – Fanny i Aleksander. Reżyser nie zaprzestał jednak pracy twórczej. Pozostał wierny teatrowi. W latach 80. i 90. zrealizował szereg wybitych spektakli. Napisał książki wspomnieniowe, scenariusze dla innych reżyserów, także sam reżyserował filmy i spektakle dla telewizji. Umarł 30 lipca 2007 roku w wieku 89 lat, na wyspie Fårö.
Bergman był obecny w światowej kinematografii przez sześć dekad, wnosząc doń nowy wymiar pojęcia film artystyczny, czyli film jako dzieło sztuki wysokiej, zdolne mierzyć się z najpoważniejszymi tematami. Stworzył dzieła wybitne, które stanowią kanon kina autorskiego (nieposkromiona wyobraźnia twórcza i inscenizacyjna). Kino Bergmana to kino kreacyjne wierzące w obraz i słowo. W swoich filmach reżyser podjął refleksję natury filozoficznej, której istotą było zadawanie i próba udzielenia odpowiedzi na uniwersalne, ogólnoludzkie pytania odnośnie śmierci, Boga, religii, sensu ludzkiej egzystencji. Podjął także refleksję na temat kondycji artysty i roli sztuki. Jego filmy zostały naznaczone autobiografizmem i autotematyzmem (na granicy ekshibicjonizmu). Powołał do życia własną mitologię filmową, m.in. za sprawą stosowania symboli interpretowanych w duchu psychoanalizy oraz niezapomniane emblematyczne postacie, np. rycerz Antonius Block, profesor Issak Borg, aktorka Elisabet Vogler. Kręcił filmy ze znakomitym zespołem aktorskim (Liv Ullmann, Max von Sydow) i realizatorskim (Sven Nykvist). Bergman stworzył kino osobne, całkowicie autorskie, bezkompromisowe wobec widza i samego siebie.

PBW w Kielcach zachęca do zapoznania się z twórczością tego wybitnego twórcy.

Zamów
https://www.kielce-pbw.sowa.pl/sowacgi.php?KatID=0&typ=repl&plnk=q__bergman+ingmar&sort=byscore&view=1&floans.branch=02

Anna Knajder-Sowa

Dziękujemy Pani Annie Kanjder-Sowie za przygotowanie prezentacji.

Iwona Sroczyńska Kierownik Wypożyczalni
Jacek Sabat Wicedyrektor PBW w Kielcach
Sylwester Kasprzyk Dyrektor PBW w Kielcach