O drodze książki od pisarza do czytelnika i nie tylko…

O drodze książki od pisarza do czytelnika i nie tylko…

5 listopada 2024 roku Ewa Tarapata, nauczyciel bibliotekarz buskiej filii Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Gustawa Herling-Grudzińskiego w Kielcach, odwiedziła uczniów Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Siesławicach, gdzie przeprowadziła dwie lekcje biblioteczne.
Podczas pierwszych zajęć pt. „Droga książki od pisarza do czytelnika oraz jak powstaje powieść kryminalna?” bibliotekarka wyjaśniła uczniom klas IV-VI, jakie etapy przechodzi książka i jak wiele osób musi nad nią pracować, zanim trafi do księgarni lub biblioteki, a stamtąd w ręce czytelnika. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali o pracy pisarza, wydawcy, redaktora, ilustratora, korektora, grafika oraz introligatora, a także o tym, co dzieje się w drukarni i magazynie książek. Po części teoretycznej, przyszedł czas na praktykę – Ewa Tarapata wprowadziła uczniów w tajniki pisania powieści kryminalnej. Uczniowie wspólnie odkrywali podstawowe elementy tego gatunku literackiego, prezentując własne pomysły na bohaterów, przestępców, rodzaj zbrodni, miejsce i czas akcji oraz motyw przestępstw, a także towarzyszące im emocje.
Głównym punktem zajęć była twórcza praca uczniów: każda z grup miała za zadanie stworzyć własne krótkie opowiadanie z intrygującą fabułą. Bibliotekarka chętnie służyła radą i cennymi wskazówkami, pomagając młodym twórcom doskonalić swoje dzieła. Na zakończenie zajęć uczniowie z entuzjazmem dzielili się swoimi pomysłami, starając się wpleść w swoje opowieści elementy zagadki i zaskakujące zwroty akcji, prezentując tym samym swoją kreatywność oraz talent pisarski.
Podczas kolejnych zajęć pt. „Prasa jako źródło informacji” Ewa Tarapata wprowadziła uczniów klas VII-VIII w świat prasy. Bibliotekarka wyjaśniła uczniom, co kryje się pod pojęciem prasy oraz jakie są różnice pomiędzy czasopismem a gazetą. Następnie zaprezentowała im podział prasy ze względu na różne kryteria, wykorzystując do tego prezentację multimedialną oraz przykładowe tytuły prasy.
Uczniowie mieli okazję zgłębić temat, korzystając również z kart pracy i różnorodnych tytułów czasopism i gazet. Uczniowie intensywnie pracowali w grupach, analizując różne publikacje, ich różnorodność oraz zawartość. Każda z grup miała za zadanie zaprezentować swoje obserwacje i wnioski na temat wybranych czasopism i gazet.

Ewa Tarapata

“O drodze książki…” – lekcja dla szkoły podstawowej