„Ziemia obiecana”, „Wodzirej”, „Człowiek z żelaza”, „Przełęcz ocalonych”, „Skazani na Shawshank”, „Dwunastu gniewnych ludzi” – o tych i innych filmach rozmawialiśmy 14 lutego z tegorocznymi maturzystami z Zespołu Szkół Zawodowych im. S. Staszica w Pińczowie w ramach przygotowań do egzaminu dojrzałości z języka polskiego.
W dwugodzinnej lekcji uczestniczyli uczniowie klasy V o profilu „Technik budownictwa/technik informatyk”. Prowadził ją nauczyciel pińczowskiej filii Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w Kielcach – Marcin Salamon. Znajomość kontekstów filmowych zaczerpniętych z kinematografii, zarówno polskiej jak i zagranicznej, jest wymagana na egzaminie maturalnym z języka polskiego.
W trakcie pierwszej lekcji prowadzący omówił polskie produkcje tj. „Potop”, „Ziemia obiecana”, „Panny z Wilka”, „Wodzirej”, „Człowiek z marmuru” i „Człowiek z żelaza”, natomiast podczas drugiej – dzieła kinematografii zachodniej: „Skazani na Shawshank”, „Forrest Gump”, „Dwunastu gniewnych ludzi”, „Pole marzeń”, „Przełęcz ocalonych” i „Pianista”. Przybliżył fabułę i przesłanie wspomnianych dzieł filmowych oraz zawarte w nich rozmaite konteksty. W trakcie lekcji wykorzystał prezentację multimedialną własnego autorstwa oraz wybrane fragmenty filmowe.
Na przełomie lutego i marca lekcje o kontekstach filmowych zostaną przeprowadzone w kilku klasach Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja w Pińczowie.
Robert Karpiński
Marcin Salamon