Filmy, które poruszają

Filmy, które poruszają

Trzynaście filmów, bogactwo kontekstów – lekcje w pińczowskim liceum.

Walka o prawdę przeciw autorytaryzmowi, wartość wiary i nadziei w obliczu trudności, rozważania o sensie egzystencji, przemijaniu, przeznaczeniu człowieka i jego przemianie, moralnych kompromisach, roli sumienia, niszczącej sile pieniądza i narodowych przywarach – to główne, ale nie jedyne, konteksty zawarte w fabule filmów omówionych 20 marca podczas dwugodzinnej lekcji w pińczowskim „ogólniaku”.

Zajęcia odbyły się w klasie pierwszej o profilu ogólnym z grupą humanistyczną i medyczną. Przeprowadził je nauczyciel pińczowskiej filii Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w Kielcach Marcin Salamon. Omówił w zarysach fabułę trzynastu filmów – siedmiu polskich i sześciu zagranicznych – przydatnych w trakcie egzaminu maturalnego z języka polskiego.

Wśród omówionych rodzimych produkcji znalazły się: „Potop”, „Ziemia obiecana”, „Wodzirej”, „Panny z Wilka”, „Człowiek z marmuru”, „Człowiek z żelaza” oraz „Dzień świra”. Spośród produkcji zagranicznych wybór padł na następujące filmy: „Skazani na Shawshank”, „Forrest Gump”, „Przełęcz ocalonych”, „Dwunastu gniewnych ludzi”, „Pianista” i „Pole marzeń”. Prowadzący zaprezentował krótkie fragmenty omawianych tytułów, zachęcając tym samym uczniów do samodzielnego zapoznania się z nimi w pełnej wersji. Zaznaczył także, iż w trakcie przygotowań do egzaminu dojrzałości i pisania wypracowań mogą wykorzystać także fabułę i przesłanie innych filmów, które poruszyły ich i prowokowały do przemyśleń.

Dziękujemy nauczycielce języka polskiego Sylwii Smaczyńskiej za zaproszenie i dotychczasową współpracę.

Robert Karpiński
Marcin Salamon