Jak rozpoznać fake news?

Jak rozpoznać fake news?

Szkolenie dla nauczycieli bibliotekarzy poświęcone fake newsom odbyło się 7 kwietnia w jędrzejowskiej filii biblioteki pedagogicznej.

Spotkanie zorganizowano w ramach sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy, a jego celem było wsparcie uczestników w rozwijaniu kompetencji informacyjnych oraz krytycznego myślenia.

Jadwiga Sosnowska, kierownik Filii w Jędrzejowie podkreśliła rolę bibliotekarza w procesie edukacji medialnej i informacyjnej. Uczestnicy spotkania – nauczyciele bibliotekarze z powiatu jędrzejowskiego – otrzymali zestawienie bibliograficzne: „Bezpieczne poruszanie się w sieci oraz krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie. Bibliografia w wyborze za lata 2024–2025”, opracowane na podstawie zasobów biblioteki. Będzie to z pewnością znakomity materiał pomocniczy do pracy z uczniami i nauczycielami.

Głównym punktem programu była prelekcja Roberta Karpińskiego, kierownika PBW Filia w Pińczowie, który w przystępny i angażujący sposób przybliżył uczestnikom mechanizmy powstawania fake newsów, ich rodzaje oraz techniki manipulacji stosowane w przestrzeni medialnej. Prelegent wskazał również praktyczne narzędzia służące do weryfikacji informacji, a także przedstawił przykłady dezinformacji, z jakimi mogą się zetknąć uczniowie i nauczyciele w codziennej pracy.

Po prelekcji odbyła się dyskusja i wymiana doświadczeń, podczas której nauczyciele bibliotekarze dzielili się obserwacjami i przykładami z własnej praktyki zawodowej. Rozmowy dotyczyły m.in. sposobów przeciwdziałania dezinformacji w szkole oraz efektywnych metod kształtowania postaw świadomego i odpowiedzialnego odbiorcy informacji.

Uczestnicy spotkania przedstawili propozycje tematów kolejnych szkoleń w ramach sieci współpracy, m.in.: promowanie czytelnictwa w erze cyfrowej, biblioteka jako centrum edukacji medialnej, wykorzystanie nowoczesnych technologii w pracy bibliotekarza.

Spotkanie było nie tylko cenną okazją do zdobycia wiedzy, ale także inspiracją do dalszego rozwoju kompetencji informacyjnych i wzmacniania roli bibliotekarza jako przewodnika po świecie wiarygodnych źródeł i krytycznego myślenia.