Filia w Busku-Zdroju

Noc Bibliotek 2019 w buskiej bibliotece pedagogicznej

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach Filia w Busku-Zdroju włączyła się w 2019 roku po raz pierwszy do ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek, której głównym celem jest zachęcanie, przede wszystkim w niekonwencjonalny sposób, do korzystania z zasobów biblioteki. W ramach tegorocznej V już edycji akcji, która przebiegała pod hasłem „Znajdźmy wspólny język”, buska biblioteka zorganizowała 4 października 2019 r. spotkanie dla uczniów klasy III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Janusza Korczaka w Busku-Zdroju. Ewa Tarapata, koordynator akcji w buskiej bibliotece przygotowała dla 18 trzecioklasistów warsztaty literacko-detektywistyczne p.t. "Język śladów - tajniki pracy detektywa na przykładzie lektury Grzegorza Kasdepke p.t. Detektyw Pozytywka.

Plan ramowy imprezy obejmował:

  1. Rozmowy na temat nocy i głośne czytanie opowiadania Gdzie nocuje słoneczko Wiktora Laskowskiego;
    2. Pokój zagadek - "Kto nie śpi w nocy i dlaczego?";
  2. Głośne czytanie zagadki kryminalnej p.t. "Zagadka pierwsza, czyli gdzie są moje skarpetki w delfiny?", rozwiązanej przez Detektywa Pozytywkę - bohatera książki Grzegorza Kasdepke i dyskusja z dziećmi, w jaki sposób detektyw wpadł na rozwiązanie zagadki;
  3. Detektyw - zawód z pasją. Rozmowy z dziećmi o pracy detektywa, z wykorzystaniem metod aktywizujących - "burzy mózgów": Kto to jest detektyw? Cechy dobrego detektywa; oraz rebusu : Atrybuty detektywa, czyli co jest mu niezbędne do pracy;
  4. Głośne czytanie fragmentu detektywistycznego opowiadania Zofii Staniszewskiej pt. Zagadka biblioteki, którego fabuła skupia się wokół kryminalnej zagadki - z biblioteki w tajemniczych okolicznościach ginie cenny historyczny dokument. Główni bohaterowie - Ignacy i Mela postanawiają wytropić złodzieja;
  5. "Tropem złodzieja książki" - poszukiwanie złodzieja bezcennej książki, skradzionej w nocy w buskiej bibliotece, na podstawie śladów pozostawionych przez sprawcę. Warsztaty detektywistyczne, podczas których uczniowie zbierali ślady z miejsca przestępstwa, pozostawione przez złodzieja: odcisk buta, guzik, odcisk palca na szklance, a następnie z wykorzystaniem zestawu młodego detektywa: lupy, pędzelka i proszku daktyloskopijnego, poduszki z tuszem, taśmy, porównywali je ze śladami butów i odciskami palców czytelników. Oczywiście złodziej książki został zidentyfikowany na podstawie wszystkich trzech śladów i książka wróciła do księgozbioru biblioteki. Uffff......
  6. "Trochę wiedzy" - uczniowie zapoznali się z takim słownictwem, jak: daktyloskopia, kryminalistyka, podejrzany, motyw, kodeks karny.

Głównym celem spotkania było ukazanie dzieciom, jak wiele możemy dowiedzieć się o ludziach na podstawie śladów pozostawionych przez nich oraz w jaki sposób ślady pozostawione przez człowieka mogą przemawiać do nas.

Zabawy było co niemiara i na zakończenie spotkania wielu uczniów, zafascynowanych zawodem detektywa, zadeklarowało się, że chcieliby nim zostać. Biblioteka składa serdeczne podziękowania Pani Renacie Sztuk, nauczycielowi edukacji wczesnoszkolnej za owocną współpracę i mówi "do zobaczenia na kolejnych spotkaniach".

Ewa Tarapata