Akcja „Czytamy z Sercem” w buskiej bibliotece

Akcja „Czytamy z Sercem” w buskiej bibliotece

Buska filia Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach włączyła się właśnie po raz pierwszy w Ogólnopolską Akcję Czytelniczą pod nazwą „Czytamy z Sercem”.  „Czytamy z Sercem” to inicjatywa, która łączy w sobie obchody dwóch świąt odbywających się 29 września – Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania oraz Światowego Dnia Serca. Celem akcji jest nie tylko promocja literatury i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, ale również poszerzanie wśród nich wiedzy na temat budowy, funkcjonowania, chorób i symboliki serca, rozwijanie wrażliwości na cierpienie i potrzeby osób chorych, oraz propagowanie zdrowego stylu życia jako jednej z form przeciwdziałania chorobom układu sercowo-naczyniowego. 
Organizatorami akcji są: Małgorzata Ficoń (bibliotekarka, autorka projektu „Czytamy z Sercem”), strona „Między Regałami”, Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. Józefa Lompy w Katowicach Filia w Bytomiu oraz II Liceum Ogólnokształcące im. S. Staszica w Tarnowskich Górach.

Ewa Tarapata, nauczyciel-bibliotekarz buskiej filii, w ramach akcji „Czytamy z Sercem”, przeprowadziła 25 września 2023 roku 2 zajęcia czytelniczo-profilaktyczne wśród uczniów klasy II a i II c Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Busku-Zdroju, natomiast 27 września 2023 roku – jedno spotkanie wśród uczniów klasy IV Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Busku-Zdroju. W zajęciach uczestniczyło łącznie ponad 60 uczniów, dwóch nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz jeden bibliotekarz szkolny i jedna pielęgniarka szkolna.
Pierwszym akcentem włączenia się w obchody Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania było przeczytanie na głos uczniom przez bibliotekarkę „Bajki o sercu” autorstwa Michała Filipka, po której wywiązała się wśród uczniów żywa dyskusja o tym, jak czuło się serce i co wpłynęły na jego złe samopoczucie oraz dzięki czemu serce odzyskało swoje dobre samopoczucie i zdrowie. Słuchając bajki dzieci dowiedziały się, w jaki sposób należy dbać o nasze zdrowie oraz czego unikać, abyśmy zawsze mieli zdrowe serduszko i nigdy nie skarżyli się na złe samopoczucie.
Natomiast drugim akcentem była inscenizacja pt. „Serce misia”, związana tematycznie z budową i funkcjonowaniem serca w/g scenariusza pani Małgorzaty Ficoń – pomysłodawczyni akcji, a wykonana przez dwóch uczniów, którzy wcielili się w postać kotka i misia, bohaterów scenki. Słuchając dialogu kotka z misiem uczniowie dowiedzieli się, na co skarżył się miś, co go bolało oraz jaki tryb życia i sposób odżywiania był przyczyną jego złego samopoczucia. Uczniowie dowiedzieli się również jaką radę dla misia znalazł kotek w jednej z książek wypożyczonych z biblioteki, poszerzając tym samym swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania się i prowadzenia zdrowego trybu życia.
Z kolei akcentem włączenia się w obchody Światowego Dnia Serca było wspólne układanie przez dzieci serca z przygotowanych elementów puzzli, dzięki któremu uczniowie mogli zobaczyć jak wygląda serce, którego tak naprawdę na co dzień nie widzą, a mogą tylko poczuć jak bije.
Punktem kulminacyjnym zajęć była wizyta gościa specjalnego – pielęgniarki szkolnej, która przybyła na zajęcia z stetoskopem, czyli przyrządem medycznym do odsłuchiwania organów wewnętrznych człowieka. Pani pielęgniarka przebadała każdego ucznia stetoskopem, dzięki czemu, niezapomnianym przeżyciem dla każdego dziecka, była możliwość posłuchania jak bije jego własne serduszko, którego na co dzień nie słyszą. Po wysłuchaniu bicia swojego serduszka każdy uczeń otrzymał wypisaną receptą lekarską na jedną z cech i postaw ludzkich (dobroć, wyrozumiałość, współczucie, troska, zachwyt, miłość, radość, akceptacja, życzliwość i czułość), z zaleceniami lekarskimi oraz właściwym stosowaniem na co dzień. Pani pielęgniarka przedstawiła również uczniom zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku, gdy ktoś z członków rodziny źle się poczuje lub straci przytomność w domu oraz poinformowała o numerach alarmowych, pod które należy zadzwonić w sytuacji zagrażającej zdrowiu i życiu bliskich.
Tłem spotkania była tablica z sercem, złożonym z mniejszych serduszek, na których wypisane były związki frazeologiczne i powiedzenia, związane właśnie z sercem. Każdy uczeń wybierał dla siebie serduszko, a następnie odczytywał powiedzenie wraz z jego wyjaśnieniem. Dzięki temu uczniowie dowiedzieli się, co to znaczy „mieć złote serce”, „otworzyć przed kimś swoje serce”, „porozmawiać z kimś od serca”, czy też co to znaczy, że „serce komuś o mało nie wyskoczyło” itp.

Na zakończenie spotkania każdy uczeń dostał małe czerwone serduszko z logiem akcji „Czytamy z Sercem”, z którym wszyscy zrobili sobie wspólne pamiątkowe zdjęcie.

Zajęcia przebiegły w miłej atmosferze, dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w przygotowanych dla nich zadaniach oraz wykazały się ogromną wiedzą o prawidłowym odżywianiu i dbaniu o zdrowie i swoją kondycję fizyczną poprzez ruch.

Ewa Tarapata

Dziękujemy Pani Ewie Tarapacie za przygotowanie i przeprowadzenie zajęć.

Agnieszka Jasińska Kierownik Filii
Jacek Sabat Wicedyrektor PBW w Kielcach
Sylwester Kasprzyk Dyrektor PBW w Kielcach